Tankar runt partiledardebatten

Jag ska göra mitt bästa för att försöka se neutralt på denna debatt. Som vanligt när det gäller politik så är det svårt att tolka svaren från respektive part. 
Om vi kollar på Fredrik Reinfeldt så tycker jag att hans svar på att arbetslösheten, ungdoms och även långtidsarbetslösheten, har ökat så säger han att vi har 200 000 fler i arbete. Men i det är helt ovidkommande, vi skulle kunna ha 1 000 000 fler i arbete, men så länge som arbetslösheten ökar så har politiken inte gjort tillräckligt. Fredrik pratar om bidraggsuppbyggnad, och jag förstår inte vilka bidrag han pratar om. 
Han pratar om att säkna avgiften för a-kassan. Den avgift som han själv höjde vilket inte kan ses på annat sätt än som ett misslykande av hans politik.När han pratar om hur jobbskatteavdraget skapar jobb så sgäer han inget om att det skapar jobb, utan bara att man får mer kvar i plånboken. Visst skulle väl en ökad köpkraft kunna skapa jobb, men då de största summorna går till de som redan har det bra så finns det en övervägande risk att pengarna bara läggs på hög och därmed blir det ingen ökad köpkrat och inga jobb.Fredriks respons på "90 dagars garantin" för unga arbetslösa tycker jag var något konstig, han säger att han vill att ungdomar ska få hjälp från dag ett och inte måsta vänta tre månader. Vilket är precis vad Stefan Löfven säger. Om jag inte är ute och cyklar så i alla fall för ett år sedan så var du som arbetslös tvungen att vänta i tre månader innan du kunde få något stöd från arbetsförmedlingen.  
Stefan Löfven är tydlig med att vi behöver satsa på jobb och skola. Dock lite oklart var man ska ta pengarna ifrån, till skillnad från Reinfelt som vi vet tar pengar från skattebetalarna och strör ut. Stefan säger att om det blir ett 5:e jobbskatteavdrag så kommer det att vara kvar, men att socialdemokraterna är emot det. Jag personligen är också emot det, men skulle inte ha några problem med att man drog tillbaka det. Dock förstår jag hur Stefan tänker där. Om varje ny regering skulle upphäva allt som man var missnöjd med så kan jag garantera att vi inte skulle ha någon semester kvar idag, ingen barnledighet mer än en till två veckor kankse. Som Stefan säger så måste dom utgå från det läge som råder just då. Han var tydlig med att vi måste satsa på skolan, och ge arbetslösa ungdomar möjlighet till någon form av åtgärd inom 90 dagar. 
I övvrigt om debatten så tycker jag att båda parter var framåt, jag kan inte se någon klar vinnare. Båda parter tycker jag höll debatten på en hyfsad nivå. 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Annars så är det väl kul att statsministern äntligen slutar fega och äntligen tar debatten trots flera inbjudningar. Tror jag skrivit det tidigare, men Fredrik Reinfeldt vill gärna påpeka att Socialdemokraterna inte har ett regeringsalternativ. Men så är inte fallet. Vi har ett alternativ, och det är vi. Om vi sen måste samarbeta så får man ta det då. Inte göra som moderaterna och avdemokratisera hela riksdagsvalet genom att bilda alliansen. Det gjorde att vi frångick pratipolitiken och halkade in i en blockpolitik. Allt detta bara för girigheten att få möjlighet att driva deras politik. För helt ärligt, hur mycket av KD och C "riktiga" politik har vi fått se?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0