Rättighet/skyldighet

Många idag tar mycet förgivet. Saker som föräldraledigt, semester och sociala skyddsnät. Ibland måste man stanna upp och tänka lite på hur det kommer sig att vi har dessa saker idag. Och man kan väl säga att det beror på rättigheter och skyldigheter som Sveriges invånare har. Det beror på att för runt 100 år sedan så fick Sveriges befolkning en skyldighet, men även rättighet. Och det var rösträtten. 
När vi fick den så var Sverige ett fattigt land. Men efterhand som åren gick så blev vi rikare och rikare. Idag så går vi bakåt i utveckligen, vi blir fattigare och fattigare i Sverige idag. Och det med en regering som för "framtidens politik". Det är då verkligen ingen framtid som jag ser fram emot. Nog om historia, nu till skyldigheten.
 
Vi som myndiga personer har idag, vad många ser som en rättighet, en skyldighet att gå och rösta. Jag hör många som använder argumentet att det inte spelar någon roll, det är bara en röst. Men, om man kollar historiskt, så har det en fruktansvärt stor betydelse, eftersom jag kan nästan garantera att vi fortfarande hade varit ett fattiglt land utan social trygghet om vi inte fått skyldigheten att alla myndiga medborgare skulle rösta. 
 
På söndag har är det dags att rösta i kyrkovalet. Jag kommer att gå och rösta, för det är min skyldighet. Jag ser det som min skyldighet, inte för att jag är religös, för det är jag inte. Utan för att göra vad jag kan för att hindra främlingsfientliga, odemokratiska och diskriminerande grupper att få inflytande. 
Om du känner dig osäker på hur man gör när man röstar, hör av dig. Om jag inte har möjlighet att följa med dig finns det säkert någon annan som har det. 
 
Det viktiga är Att du röstar! Att du gör din röst hörd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0