Förslag för trafiksäkerhet

Regeringen pratar om jobbskatteavdrag som att det är personer med låg inkomst som gynnas mest av det. Men vilken människa som helst förstår ju att så inte är fallet. 
Regeringen försöker få det till att om jag tjänar 10 000kr/månad och får en skattelättnad på låt säga 2% så skulle det bli en högre summa än för dig som tjänar 60 000kr/månad och får samma skattelättnad på 2%.
Snabb matte. 2% av 10 000 = 200kr 2% av 60 000 = 1200kr. 
Så, svart på vitt, ju sämre inkomst desto mindre pengar. 
Moderaterna vill ju då att man räknar i %, och då måste jag ställa frågan, var handlar man i %. I vilken affär kostar en liter mjölk 0.5% av din månadslön, vilken hyresvärd tar ut en hyra på 10% av din månadslön? Vad jag vet ingen. 
 
Nu till mitt förslag. 
Som det ser ut idag så är bötesbeloppen för trafikförseelser satta i kronor. Vilket gör att Krösus Sork som har en stabil inkomst på 60 000 i månaden utan problem kan "unna sig" en fortkörning då det ekonomiska "straffet" knappt är märkbart. 
Så mitt förslag är ,något som jag tror moderaterna skulle vilja anamma då dom pratar väldigt kärt om procent, att bötesbeloppen görs om till en procentsats av din totala årsinkomst. Syftet med bötesbelopp är inte att dra in pengar till staten, utan det ska vara en tankeställare för att hålla sig till trafikrglerna. Har man gott om pengar så spelar det i dagsläget ingen roll utan man kör på som en vilde ändå. Nu gäller detta naturligtvis inte alla. Så om man kunde få bötesbeloppet att följa inkomsten på ett annat sätt än idag så tror jag att Sverige skulle bli ännu mer trafiksäkert och ett steg närmare nollvisionen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0