Kongress dag 2

Ska försöka mig på en sammanfattning av vad denna dag har erbjudit.
Det har varit många bra diskussioner i många frågor. Några stora beslut som har tagits idag är avgiftsutredningen, och stadgeutredningen.
I avgiftsutredningen var det en väldigt bra debatt om hurvida vi skulle plocka bort tre månaders gratis medlemskap för personer under 26 år. Efter rösträkning så blev det klart att vi inte kommer att ha kvar dessa tre månader. Det var med ganska liten marginal som beslutet röstades igenom.
I stadgeutredningen var den stora frågan hurvida förbundsstyrelsen skulle utökas till 17 ledamöter eller vara kvar på samma antal som idag, dvs. 13 st. Då endast 4 röster skiljde så blev beslutet att utöka till 17 ledamöter. Jag var emot detta förslag, och även att ta bort de avgiftsfria månaderna för ungdomar. Men demokratin har talat, då får vi bara hoppas att ledamöterna blir enligt valberedningens förslag. Tycker att i det presenterade förslaget så har man lyckats bra med att få in en mångfald. Men det återstår att se.
Sen kan det inte hjälpas, men jag är lite glad att vi beslutade
Att kommunal upprättar ett ungdomsforum
Att kommunal, såväl regionalt som lokalt, under kommande år gör stora satsningar på ungdomar och
Att man i större utsträckning gör det möjligt för ungdomar att driva och engagera sig i sakfrågor.
Ytterligare ett bevis på att demokratin fungerar då det inte var vad förbundsstyrelsen hade gett för förslag till beslut.

Det var en kort sammanfattning av några, i mitt tycke, viktiga frågor som det beslutades om idag.
Nu blir det dusch och sängen så att jag är redo för en ny dag av beslutsfattande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0