Nya lönen Revidared

Reviderar denna då jag gjorde en stor tankevurpa, hoppas alla har överssende. Till och med solen har sina fläckar som man brukar säga! :P
 
Fick idag veta min nya lön. En ökning med 550kr. Inget att klaga på.

Om jag fortsätter på mitt jobb nu, kommer jag att bli erbjuden en "ökning" med ytterligare 350kr/månad. Och just ja, en ökning av arbetstiden med 5 timmar/månad.

Så då måste vi börja räkna igen. Min timlön idag ligger X/165=Y
X=Månadslön
Y=Timlön
För att sedan få ut en summa som motsvarar "förlusten" i min nya lön så tar vi helt enkelt Yx5=S
I mitt fall motsvarar S ungefär 650 kronor...
Så arbetsgivarens "generösa" bud på att höja min lön med ytterligare 350kr kan väl inte annat än tolkas som ytterligare en skrevspark.

Det nya erbjudandet kom med motiveringen som lät ungefär såhär. Vi har kollat upp hur du ligger till lönemässigt och kan därför erbjuda denna lön. Så uppenbarligen har jag legat för högt, eller så tycker arbetsgivaren att jag har gjort ett dåligt jobb, eller kanske att jag saknar kompetens. Eller något annat. Jag vet inte.
Bara att hoppas att ja får en möjlighet att löneförhandla (vilket jag inte tror, då "man inte löneförhandlar om man byter tjänst inom kommunen" )
Vilket jag kan tycka är skumt, då det är ett nytt jobb, iofs samma arbetsgivare men, men inom en annan organisation.
 
Så för att ligga kvar på samma lön bör jag få upp den minst 300 kr till alltså..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0