"Flexade"

Kommunal flexade musklerna. Det räckte för att få igenom några av kraven vi hade.
Känns bra på ett sätt, men lite surt samtidigt. Visst, man ska inte hoppas på att det blir strejk, men samtidigt så tror jag att Svenskt Näringsliv och SKL skulle behöva en liten knäpp på nosen.
Nästa avtalsrörelse kommer det att bli på samma sätt. Och vi kommer säkert att behöva flexa musklerna då också. Så det är bäst att inte ligga på latsidan fram till nästa avtalsrörelse, vi måste fortsätta träna och bygga upp våra muskler så vi blir ännu starkare. Det gör vi enklast genom att vara tydliga i vad vi vill, att se till att alla förstår vikten av att vara med i facket.

Vi visade idag att vi tillsammans, kan göra skillnad för att tillgodose alla medlemmars, och ickemedlemmars som åker snålskjuts på oss andra, egoistiska behov. För någonstans så har vi som är med förstått att för att Jag ska kunna få det bättre måste Jag ha med mig flera andra som också vill ha det bättre. Vi måste tillsammans enas om vad som är viktigast just nu och gemensamt driva på dessa frågor. Om vi gör det kommer vi att lyckas, vilket vi fått bevisat för oss nu.

Men om alla hade tänkt som vissa gör. "Varför ska jag vara med i facket, dom gör ju ändå inget för mig?" Eller; "Jag behöver inte vara med, jag får ju ändå ta del av allt?"
Om alla skulle tänka så skulle vi inte ha något fack, vi skulle inte ha någon som kan sätta den pressen på arbetsgivarna, och då skulle vi vara helt utelämnade till deras goda vilja.
Efter vi satte kravet på 1740kr på 3 år så sa arbetsgivaren nej, ni får 6.8% på 3 år. Vilket, räknat på min lön, skulle ge 1440kr ungefär. OM Arbetsgivarsidan själv hade fått bestämma så hade det garanterat inte varit tal om så höga belopp. Om det över huvud taget hade varit tal om någon löneökning...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0