Viktigt

Fackets roll blir allt viktigare. Man ser arbetsgivare som uttnyttjar unga, och som jag skrev om tidigare, att det börjat pratas om att unga inte är lika mycket värda, att dom ska ha mindre lön. Med motivering att det ska bli lättare att anställa. Det är väl alltid lätt att anställa. Bara att göra det. Den verkliga anledningar är att det ska bli billigare, att företag ska tjäna mer pengar. Som man sett så många gånger innan med sittande regering. Resturangmomsen till exempel, (Nu säger jag inte att det BARA är dåliga företag som uttnyttjar det men..) motiveringen till att använda 5 miljarer till sänkt moms där var för att fler skulle få jobb. Jag personligen vet inte av något ställe som har anställt fler pga momssänkningen, däremot har ex MAX gåt ut med "moms filibabba" och sänkt priset på hamburagre. Som förövrigt är oerhört nyttigt och verkligen är den mat som borde sänkas pris på, eller?
Bland annat därför är det nu så väldigt viktigt att ha en stark fackföreningsrörelse som kan motverka att ungdomar ska tvingas jobba till lägre lön. Inte nog med att dom tjänar mindre så kommer det även att dra ner löneutveckligen i framtiden.
Varför ska du som tjänar 20 000 ha upp din lön när Kalle bara tjänar 15 000? Nä men de är väl klart att han ska ha upp lönen lite i stället och så får du allt vackert vänta till nästa år och se vad som händer då.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är tråkigt att man hela tiden nämner de största hamburgerkedjorna för de har även sålt mest på 12 procents moms eftersom de har mest avhämtning och i större städ har de äcen slagit på avhämtning för att man sitter på deras bord och äter. Det är stor skillnad på snabbmat och annan restaurang. där maten hämtas är det både mindre städ och diskpersonal. SHR har arbetat för en momssänkning för att stötta branschen. Sedan gör media det till en fråga om sänkning av matpriset vilket inte alls stämmer överens med grundiden. Rädda jobben och kunna anställa fler var frågan. Blir det en höjnin så kommer inte MCDonalds mfler att känna av det utan det blir andra restauranger som lagar all sin mat och som har personal som i dessa fall behövs till både matlagning städ och disk. Det kan man snabbt räkna ut att det inget blir kvar på en hundrin om du räknar bort inköpspris råvara, arbetskostnad och avgifter mm. Jag vet flera som anställt sedan sänkningen inklusive oss själva. Innan jobbade jag dag och kväll för en lön för en knapp heltid. Med sänkninhen kan jag jobba ett pass per dag och en anställd får en lön för den jag tidigare gjorde gratis. Det är bara ett exempel. Det är dock störande att man bara tittar på jättarna när det finns massa andra ställen som anställer utifrån detta. Alla mindre restauranger, personalmatsalar osv. Jag håller dock med dig om att löner för yngre EJ bör sänkas. De kan sänka arbetsgivaravgiften i stället om företagen ska få enklare att anställa även om jag inte heller tycker det är nödvändigt. Den enskilda som arbetar har rätt till sin lön och den lön som är framförhandlad av fack osv. borde aldrig kunna sänkas. Enda undantaget vore om vårt land var i kris och alla måste bidra. men vi är ju te Grekland utan har goda finanser...

2012-03-17 @ 13:20:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0