50% jobb = 100% helgjobb.

Fick upp ögonen för en sak idag, det är säkert jättegammalt, men inte för mig i alla fall.

OM man jobbar 50%, dvs halvtid ska man då jobba heltid helg?
Är det rimligt att om jag är sjukskriven på 50%, eller sjukpensionär på 50%, eller något annat som gör att jag inte självmant valt att jobba bara halvtid. Ska jag då klara av att jobba heltid helg?
Som det ser ut i kommunen idag, vad jag vet, så jobbar man heltid helg även om man bara jobbar halvtid. Jobbar vi var annan helg på stället jag är så gör även den som jobbar halvtid det, och då är det inte korta pass som det är tänkt, utan det kan se ut ungefär så här. 16-22 Fredag, 7-16 lördag, och delad tur söndag. Det blir alltså 24 timmar på den helgen, vilket är mer än halvtid bara det. Tanken med halvtid är att man ska jobba kortare pass men lika många som de som jobbar heltid, då borde det se ut ungefär så här, ledig fredag, 7-12 lördag 16-21 söndag om man alls ska kunna jobba något veckan före.
Det är helt bisarrt att det ska vara på detta vis. Visst man kan skylla på att vi har periodplanerat schema, men det finns inga möjligheter att styra sitt schema så att man kan göra kortare pass utan att ens kollegor måste jobba mer helg. Det är ett problem!
Annars så skulle man ju kunna se det som. "Jag har inte förmågan att jobba heltid, utan är sjukpensionär på halvtid, i alla fall på veckorna, för på helgerna så kan jag jobba heltid." Då borde jag klara av att jobba heltid i 6 månader och vara ledig resterande 6 månaderna.
För om det BARA handlar om att jag ska få ut min tid, och man inte tar hänsyn till människan så förstår jag inte varför varje person som av någon anledning inte jobbar mer än halvtid gör på ovan nämnda vis?
Jo men då sätter ju chefen stopp kanske.
Å andra sidan så kräver chefen att din sjukpension på halvtid bara gäller på veckorna.
Nä mina vänner, detta är ett problem! Ett problem som vi måste lösa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0