Nystart av verksamhet

Hur länge är det rimligt att ha nystart av verksamhet, och därför anställa folk på ava (allmän visstidsanställning) och därigenom kringgå att LASdagar (Lagen om anställningsskydd) räknas.
Jag kan väl personligen tycka att 3 månader som längst. Fast uppenbarligen verkar arbetsgivaren ha en annan åsikt.
Får väl se vad sektionen anser, hoppas att jag får svar på det i morgon. *suck* varför ska det vara så svårt? Det finns uppenbarligen pengar, har man råd med drygt 870 000 vikarietimmar så måste det ju finnas pengar att anställa folk "på riktigt".
Känner att jag blir lite irriterad på det. Skärpning nu kommunen!!!
Kanske dags att släppa bomben till chefer; Ni får INTE göra precis som ni vill!!! Det finns lagar, regler, riktlinjer och policys som tagits fram för att de ska följas!!
Aja, nu närmar sig fjällen dag för dag, timme för timme. Är så sjukt taggad på att åka lite bräda, men jag måste ju hitta nå googles att ha.
Hjälp med det någon, sen att tänka på är att jag är arbetare och inte mångmiljonär, så rimligt pris tack. :)
Så börjar Kommunals årmöte närma sig. :) 


Kommentarer
Postat av: Maria L

Frågan måste bero på vad det är för typ av verksamhet. Det låter modigt att fastanställa efter 3 månader. Vi drev våran verksamhet i ett år utan att lova ngn anställning. Det är jag glad för. Efter ett år hade vi en vägvisare. Nu vet vi vilka veckor vi ej har intäkter, eller rättare sagt går minus. Vilka helger gäster inte alls kommer till Skellefteå och vår verksamhet. Det är under hela påsken ex, under hela jul o nyår. Under sommaren betalar inte folk fullt pris osv. Om vi hade fastanställt ngn dag 1 hade det ej gått ihop även om det hade varit det enklaste rent praktiskt. Nu vet vi bättre när vi kan utlova arbete och hur mycket . Hade vi utlovat arbete från dag ett så hade vi haft lönekostnader vi ej kunnat betala. Men som sagt, det beror nog på vilken typ av versamhet som ska bedrivas och hur säker man är på ekonomin. Ha det gott! / Maria

2012-02-22 @ 00:42:03
Postat av: Håkan Nilsson

Hej Patrik

Håller med dig till fullo att 3 månader borde vara gräns. Men jag vet att när det gäller Skellefteå kommun som arbetsgivare utnyttjar dom lagens gränser till fullo. Dom låter personer vara anställda upp till två år på AVA anställningar. Efter två år så tvingas man enligt lagen tillsvidareanställa. Om man inte bryter AVA anställningen och låter personen få ett vikariat. Då kan det ju ta 4 år innan personen får en tillsvidareanställning. Mer vanligt för några år sedan, ovanligt idag men vi misstänker att det förekommer. Vi ser att det finns vikarier som har 400 AVA dagar och 400-500 vik dagar.

2012-02-22 @ 07:04:20
URL: http://www.norran.se/kommunal
Postat av: Patrik Enkvist

Hej Maria. Jag pratar om ett boende, som har "överlevt" den 3 månades testperiod och är en permanent verksamhet med ett bestämt antal brukare. Så i mina ögon finns det ingen anledning för kommunen att göra på detta sätt. Jag kan förstå att det är olika i andra verksamheter.

2012-02-22 @ 09:59:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0