Mitt Sverige, Ditt Sverige, Allas Sverige

Måste börja med att va lite glad! Fick hem ett brev idag. Som för det första inte var en räkning, bara där blir man ju glad. Sen när det visade sig att det var från avdelningen, som har beslutat att jag får förtroende som ett av kommunal västerbottens ombud till LO kongressen. :) Känner mig hedrad att få detta förtroende och sjukt taggad på att få åka dit. :D
Nu till allas vårat Sverige.
Eller i alla fall min dröm om hur Sverige ska vara. Den korta versionen; Från var och en efter förmåga till var och en efter behov.
Vad innebär det då? Jo för mig är det att alla ska ha så lika förutsättningar som det bara är möjligt. Jag vill att Sverige återigen ska bli det land som bryr sig om alla, och inte bara de som redan har massa pengar. Om jag tjänar mer än dig tycker jag att det är en självklarhet att jag ska bidra med mer till samhället. Jag vill se en skola som inte drivs i vinstsyfte utan som drivs för att våra barn ska få en bra, ordentlig och bred grund att stå på inför kommande strapatser i livet. Jag vill att den som behöver mer stöd ska kunna få det.
Jag vill se en "anpassningsbar" barnomsorg som i större utsträckning kan hjälpa föräldrar som jobbar OB tider. Jag vill att morgondagens Sverige ska se till människan och veta att alla inte har samma förutsättningar, men att alla ska ges så lika förutsättningar som det bara är möjligt. 
Vården ska naturligtvis vara statlig dit alla kan vända sig när man behöver. Man ska inte kunna köpa sig före i köer bara för att man är välbärgad, utan de som är i mest behov av vård ska naturligvis gå först!! Drömmen är att sjukvården skulle kunna vara gratis, men där är vi nog inte riktigt än. Vad gällande omsorg och äldrevård tänker jag mig att Sverige måste lägga mer krut på att ta reda på vilka människor som finns där, kanske till att börja med förstå att det faktiskt är människor. I dag så finns det privata vårdbolag som drivs av riskkapitalister som bara ser till pengar, hur fel är inte det?? För att undvika detta så är det väl lämpligt att även detta är statligt, alternativt vissa privata aktörer som är noga granskade och har krav om nollvinst på sig. Dvs att allt överskott SKA gå tillbaka till verksamheten. Vidare så tycker jag att regeringen har på tok för lite respekt för våra äldre. Vi vet att de som jobbar inom äldrevården gör ett kanonjobb! Sverige idag uppskattar inte vad våra mor och far föräldrar har gjort för att bygga upp Sverige till det som vi var för 6 år sen ungefär. Sen kom den tragiska händelsen då Svenska folket valde en regering som pissar på våra äldre. Som tycker att det är viktigare att blöjan är helt full än att våra gamla ska ha ett värdigt slut på livet, som tycker det är viktigt att älder betalar mer i skatt för att dom inte jobbar. Helt enkelt skiter i vad som händer med våra hjältar som har började forma Sverige och började plocka fram dess potential. Det är några saker som jag tycker är viktiga och borde vara en självklarhet, men som idag inte är det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0