Böter

Om jag utför ett uppdrag åt min arbetsgivare, med deras fordon och råkar få en parkeringsbot kan dom ju för tusan inte säga att jag ska betala den.
Jag har kollat igenom all information vi har fått gällande bilar, och bara hittat en sak om böter. Och då står det så här; "Kommunen betalar inte böter som ådömts förare vid användning av kommunens fordon".
För mig betyder det att dom inte kommer att betala böter om jag exempelvis kör för fort, vilket jag helt och hållet köper. Men böter som ådöms bilen då??? Står det ingenting om.
Nästa fråga, vad händer nu om jag inte betalar denna? Jo kommunen får betalningsanmärkningar, och tillslut fogden. Tror inte ens kommunen har makten att flytta över betalningsanmärkningar från dom till person.
Då är bara frågan om dom kan sparka mig, för exempelvis illojalitet mot arbetsgivaren? Å andra sidan. "Jag får sparken för att kommunens bil fått en p-bot som dom försöker tvinga mig att betala". Låter inte så bra i mina öron i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0