Borgare vs. Sossar

Det finns ett antal fundamentala skillnader. Jag spekulerade lite i vad som skulle krävas för att jag skulle rösta på moderaterna i nästa val.

Men först ska jag försöka ställa upp lite skillnader.
Borgare: Pengar pengar pengar
Sossar: Människan människan människan.
Borgare: Så länge jag tjänar pengar.
Sossar: Så länge alla har en dräglig arbetsmiljö.
Borgare: Staten ska inte äga något, för det finns alltid någon som kan tjäna pengar på det staten äger.
Sossar: Om staten äger vård skola och omsorg, bland annat, så kan dessa tjänster erbjudas till alla, och inte bara de som har råd.
Borgare: Sparka på majoriteten av folket för att några få ska få det ännu bättre.
Sossar: Från var och en efter förmåga till var och en efter behov.


Så vad krävs då för att jag skulle rösta på moderaterna i nästa val?
Och nu pratar jag om förändringar hos mig som måste ske, inte att moderaterna ska ända sin politik. Det då förutom att jag ska ha blivit totalt sinnesförvirrad.
Nytt jobb med en månadslön på minst 50 000:-
Plötslig brist på medmänsklighet.
Total förlust av empati.
Egoism.
Ja med dessa ovan nämnda saker så skulle jag platsa som moderat, och inte att förglömma så måste jag nog byta efternamn också, kanske något i stil med Silfverbricka eller Gyllensked, Blaadensparf kanske?

Nä men allvarligt talat. De går ju inte. Jag vill ju att alla ska ha rätt till skola, inte bara de som har råd. Jag vill att alla ska ha rätt till vård när dom behöver det, jag vill inte gå före i vårdköer bara för att jag har pengar, när det finns andra som behöver det bättre än mig. Det påminner mig om förra året när jag var på banken för att gå igenom min privatekonomi, då började dom med att erbjuda mig en sjukvårdsförsäkring som skulle göra så att jag fick hjälp snabbare. Jag fattade inte riktigt så jag frågade om jag skulle få gå före i vårdlöer då om det skulle bli aktuellt och det skulle jag inte, men jag skulle få hjälp snabbare?!?! Vad innebär det då? De kunde hon inte riktigt svara på. Bra där! 1: Inte veta vad försäkringen gör som man försöker sälja. 2: Få hjälp snabbare, men inte gå före i vårdköer... säger inte det emot sig själv? Eller jag kanske får komma in snabbare på akuten?

Kontentan, jag är nog för medmänsklig för att kunna bli borgare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0