Arbetsgivaren = Arbetsköparen

Det finns många ord, många snedvridna ord som får det att låta bättre än vad det egentligen är.
Arbetsgivare, Den snälla chefen som ger dig jobb. Borde vara Arbetsköpare; Personen/Företaget som köper ditt arbete.
Arbetstagare, Den elaka arbetaren som tar jobb från Arbetsköparen. Borde vara Arbetssäljare; Personen som säljer sitt arbete till arbetsköparen.
Arbetsgivaravgift, en avgift som Arbetsköparen tvingas betala för att han en person anställd. Borde vara socialförsäkringspremie; En del av lönen som man i avtalsförhandlingar, från fackligt håll, avstått för att arbetsköparen ska betala in till sociala försäkringar såsom sjukförsäkringen, efterlevande pension och pension. (Vilket gör att när moderaterna halverade socilaförsäkringspremien för unga sänkte dom deras löner)
Företagsamhet; Någon som vill starta ett företag... Eller?? Företagsamhet är att en person tar för sig och är engagerad och driven i en fråga eller uppgift. Så det borde heta Företagande, men de e klart, det låter ju inte lika bra, inte lika positivt.
Bara en tankeställare till er som läser.
Eftersom man inom kommunen inte förhandlar om lön när man byter arbetspalats antar jag att detsamma gäller chefter som klättrar i hirearkin.
Jag fick det klart för mig när jag bytte arbetsplats till en betydligt tyngre arbetsplats och fick som svar att vi inte förhandlar löner när man byter arbetsplats. Jag hade för mig att det var en rättighet att få förhandla om sin lön. Varje gång man skriver på ett nytt anställningsbevis så ska det ju förhandlas!
Gissa om jag kommer att forska i, och påpeka att desamma måste ju då gälla för chefter, eftersom att dom jobbar inom kommunen och om man byter arbetsplats inom kommunen så förhandlar man inte om sin lön!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0