Uppryck & hemligjeter

Dax att försöka rycka upp sig lite.
Har lite svårt att släppa tanken om alla fantastiska vikarier som finns inom kommunen. Jag tycker dom gör ett fantastiskt jobb, och alla vet att kommunens verksamhet inte skulle fungera utan dessa.
Dock tycker jag att ag inte visar det tillräckligt, dels så finns det svart på vitt att det behöver anställas, men man gör det inte.
Lönen, gäller väl iofs för de flesta "golvfolk" kan jag tycka.
Så är det väl överallt, oavsett företag eller statlig verksamhet. De som faktiskt ser till att verksamheten fungerar får den minsta biten av kakan.
Ta alimak exempelvis. Nu tjänar väl de som jobbar där kanske inte så dåligt ändå jämfört med andra ställen. Men hur stor del av den enorma vinst dom gör får arbetarna, dom som faktiskt ser till att företaget gör vinst?

Tycker att det är dags att kommunens vikarier sluter sig samman och ställer lite krav på kommunen.
Undras hur bra verksamheten skulle bli om kommunen var helt utan timvikarier i 2 veckor?

Tänkte avsluta med att beskriva en hemlighet i form av en dialog.

- Vad sa du till mannen där borta?
- Jag sa att han skulle arbeta raskare.
- Vilken rätt har ni att befalla över honom?
- Jag betalar honom för det.
- Hur mycket betalar ni honom?
- 10 kronor om dagen.
- Varifrån får ni pengar att betala honom med?
- Jag säljer sten.
- Vem hugger stenen som ni säljer?
- Det gör han.
- Hur mycket sten hugger han om dagen?
- Åh, han hugger en hel del sten på en dag.
- Hur mycket får ni för det?
- Ungefär 50 kronor.
- Men då är det ju han som betalar er 40 kronor för att ni går omkring och befaller honom att arbeta raskare.
- Ja, men jag äger ju verktygen och maskinerna.
- Hur blev ni ägare till dem då?
- Jag sålde huggen sten och fick in så mycket pengar att jag kunde köpa verktyg och maskiner.
- Vem hade huggit stenen?
- Tig dumbom!

En ganska talade dialog om hur det tyvärr fungerar idag.

Kommentarer
Postat av: Janne

Gilla dialogen... Skulle kunna tro att du är lite vänstervriden...

Svar: Tack, faktiskt inte jag som hittat på den. (även om man lätt kan tro det. :P )
Patrik Enkvist

2012-08-30 @ 13:35:44
URL: http://www.ersmark.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0