"Gårdagens nyheter"

Hade egentligen tänkt försöka fixa ett till inlägg igår, men jag kom av mig lite.
Tänker i alla fall berömma Kommunal lite som tar kampen till viss del mot Bilaga J och Pacta.
Mer om det finns att läsa här.
Något som jag lite kort kan säga om det är väl att om man går jour så räknas 50% av tiden som arbetstid, resten är tid som du inte arbetar. Vilket gör att om du jobbar jour, och sover på arbetsplatsen, vilket du måste göra så har du inte betalt alla timmar du är på jobbet, nu vill kommunal att man ska få betalt 75% av tiden. En förbättring iofs, men långt ifrån bra. På vilken industri är du på jobbet gratis?
Nä, om jag fick bestämma så betalt alla timmar, alla timmar man är på jobbet ska räknas in i arbetstiden för de som lägger eget schema. Samt vid incident som leder till påkallande av jour skall en extra ersättning utgå utöver den ordinarie lönen. Kan dock acceptera att jourlönen är några kronor lägre än vaknattslöen.
Vi måste ta hand om våra kära nattarbetare, hur många verksamheter skulle fungera utan dom, och så hör man dagligen om människor som jobbar från 12.00 till 12.00 dagen efter, med journatt. Hur blir det om det har varit en jobbig natt och man inte fått sova något? Hur bra och kvalitativt arbete gör man om man har varit vaken i över 24timmar och på jobbet i 23 timmar?
Sen är ju frågan om man sover lika bra på jobbet som hemma? Mitt spontana svar är nej! Det gör man inte, man är på spänn, måste vara berädd om det händer något. Sen är de säkert många som oroar sig för att man ska jobba hela förmiddagen efter det också.
Kanske ska ta lite om euro-pakten som vi nu gått med i. Tycker att det är lite märkligt till att börja med att Reinfeldt går ut och säger att Svenska folket inte ska vara med och betala för Grekland. Men nu ska vi gå in med 100 miljarder. 100 000 000 000 om jag inte är ute och cyklar, rätta mig gärna om jag har fel.
Jag säger inget om att vara med och hjälpa till. Tycker att det är bra att dom som har det svårt kan få hjälp, MEN att våran statsminister far med falska påståenden gång på gång gör att han tappar trovärdighet.
Fast det verkar vara väldigt få som bryr sig, jag menar han har ju ändå sänkt skatterna för dom som jobbar och är friska, medans han har gett dom sjuka och arbetslösa ett större helvete än dom haft tidigare.
Det sägs att det inte finns något som säger att vi måste gå med i euron pga detta, men det får väl tiden utvisa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0