Fackliga medlemsskapet

Vill börja med att framföra ett stort tack till Kim Westerlund som vågade korrigera mig. :)
Låg igår kväll/natt och funderadet på det fackliga medlemsskapet. Det är ju något väldigt bra, men jag anser att man som arbetare har en skyldighet att vara med i facket, om inte annat för att hedra våra mor och farföräldrar och deras föräldrar som började bygga upp Sverige till det de hade kunnat vara idag. Det är ta mig fan en skyldighet att vara med, sen om man vill vara aktiv eller inte är väl upp till en själv. Men varför ska DU som inte är med i facket snåla på allt som alla medlemmar har slitit blod svett och tårar för att bygga upp? Det är inte rätt! Hörde en kille som sa att han skulle gå ur facket för att han ändå fick löneökning och att han kände chefen, plus att det var ett litet företag. Sen sa han att om han skulle byta jobb till ett större företag så skulle han absolut gå med igen. Då tyckte jag att vi kan väl lika gärna lägga ner facket helt så att arbetsgivaren får stå helt utan motpart och bestämma precis som dom vill. De tyckte han var en dålig idé. Jag med naturligtvis. Men man måste ju försöka visa på det stora hela, och inte bara vad jag får, det handlar ju om vad jag har fått fram till idag, vad jag kommer att kunna få, samt vad jag slipper få.
Vidare hörde jag ett arbetsplatsombud som berättade om att när det varslades så komme flera och ville gå med i facket, jag tycker att vi borde bli lite hårdare där, visst låt dom gå med. Men dom ska fan vara med ett halvår innan dom kan få hjälp, visst lite kontroversiellt, men återigen så handlar det om att se den stora bilden.
Tycker det är underbart som pappas chefer har sagt. På hans företag bil ingen tillsvidareanställd om man inte är med i facket. Och de egentligen bara för att farsan som är ombud, har full koll på hur länge alla som är med i facket har jobbat. Vilket gör att cheferna slipper det, utan dom vet att han kommer och säger till att dom ska anställa den och den när tiden är inne för det så att säga.
Förövrigt så fick jag hem lite kläder idag, ett par jeans och en halsduk. Awesome! :D

Kommentarer
Postat av: Håkan Nilsson

Annan åsikt!

Håller inte med dig om att vi ska ha "karens" innan man får hjälp av Kommunal. Jag vet att andra förbund har det men jag tycker inte att vårt förbund ska ha det. Vi står för alla människors lika värde. Då kan vi inte säga att du är inte lika mycket värd just nu men om 6 månader är du det. Jag anser att Kommunal ska hjälpa alla medlemmar från dag 1. För ta som exempel en person som börjar arbete och vill gå med i Kommunal. En vecka senare får personen problem på arbetsplatsen ( arbetsgivaren vägrar betala ut övertid). Då skulle vi säga till medlemmen. Tyvärr du har inte varit medlem i 6 månader så vi kan inte hjälpa dig. Jag förstår ditt exempel men jag tänker så här bättre sent än aldrig när det gäller insikten att vara med i Kommunal. Så stöd och hjälp från förta dagen anser jag.

Håkan

2012-02-20 @ 15:21:38
URL: http://norran.se/kommunal/
Postat av: Patrik Enkvist

Grattis till första kommentaren får jag börja med att säga!

Jag förstår helt och hållet ditt resonemang, och jag håller med. Jag har inte för avsikt att på något sätt försöka ändra i kommunals synsätt på så vis, jag vill mer visa på att folket idag har tappat förståelsen för helheten, och att facket är något som man bara går med i när det krisar, och sen blir förbannad på för att "man inte får någon hjälp" tycker man. Sen om det är vi som har varit dåliga på att informera om det eller om det beror på ett ointresse från dagens människor kan jag inte svara på. Jag tror att det skulle kunna skapa debatt, OM man gjorde så under en kort period, och med den debatten kanske kunna få folk att öppna ögonen och se till allt som varit och allt bra som kommer att komma ur fackföreningsrörelsen. Ser när jag läser igenom mitt inlägg att jag nog var lite drastisk i mitt uttryck, men så är det. Hoppas att jag har förtydligat mig lite nu i alla fall.

2012-02-20 @ 15:31:49
URL: http://fopom.blogg.se/
Postat av: Håkan Nilsson

Förstod att du var ute för att provocera, få människor att tänka till. Men det finns ju förbund som har karens. Frågan var t o m upp förra gången på Kommunals kongress. Men den gick inte igenom.

Senaste halvåret så har vi lokalt drivit ett antal case där personen blivit medlem först-sedan har vi drivit ärendet. Det brukar sluta med att vi får kommentaren. Nu förstår jag varför jag ska vara med.

Håkan

2012-02-20 @ 16:07:06
URL: http://www.norran.se/kommunal
Postat av: Niklas Hällgren

Vet inte hur det är i kommunal men i mitt fack byggnads har jag blivit redigt irriterad på att vi ska ha hög fack avgift bara för att läsa sen i byggnads medlems tidning att top 3-4 nånting på lönelistan inom hela facken va Fackombudsmän.. löner vi betalar.. fine ge dom en standard byggar lön om dom ska sitta och hålla våra jobb "säkra" men dom ska fan inte tjäna betydligt mkt mer än oss ^^ som vi betalar dessutom

2012-02-20 @ 17:41:49
Postat av: Patrik Enkvist

Vad jag vet på kommunal så har vi på följande sätt. Om jag, som inte till vardags sitter på sektionen, utför ett uppdrag åt kommunal så får jag en snittlön som ligger på 1152kr/dag om jag inte missminner mig helt. Och det är, tror jag iaf, för att vi ändå har så många olika yrkeskategorier, allt från undersköterskor till lantbruksarbetare och att det blir väldigt svårt att individanpassa det. Sen vad gällande dom som sitter på sektionen så håller jag med dig, dom ska ha en snittlön av vad dess avtalsområde ger om du hänger med.

Du säger att ni har hög fackavgift, antar då att du menar fackavgift plus a-kasseavgift då?

http://www.byggnads.se/Medlemskap/Medlemsavgiften/Nytt-avgiftssystem-2011/ på denna länk finns fackavgiften och hur den ser ut från 2011. Och den säger att om du tjänar 171kr/timme eller mer så betalar du en fackavgift på 366kr. För kommunal med samma förutsättningar så är avgiften på 412kr. Och i inga av dessa prisexempel är kostnaden för a-kassa inräknat.

2012-02-20 @ 17:56:14
URL: http://fopom.blogg.se/
Postat av: Håkan Nilsson

2012-02-20 @ 19:29:32
Postat av: Robin

Kommer aldrig gå med i något fack, har klarat mig bra utan fackets hjälp fram till nu & den dagen jag har en arbetsgivare som försöker köra över mig är det inte värt att jobba kvar där...



Sen att ett flertal före detta arbetskollegor har blivit överkörda trots facket bakom sig gör inte saken bättre i mina ögon...

2012-02-22 @ 13:14:11
Postat av: Patrik Enkvist

Robin, i din utopi så antar jag att allt sköts av staten och att alla har det lika bra. Väldigt kortfattat?

Det finns folk som tycker att facket ska göra som "jag vill" oavsett om det är rätt eller fel enligt avtal och liknande.

Det är ju bara synd att du resonerar på sättet att du inte ska vara med för att DU inte behöver hjälp. Var i det ligger solidariteten och tanken på dina medmänniskor som kanske behöver hjälp av facket? Eftersom att du har klarat dig så bra utan facket, och inte tänker gå med, har du även tänkt ställa dig utanför den löneökning som facket förhandlar fram? Har du tänkt ställa dig utanför rätten till semester och rätten till att vara barnledig sen? För detta är ju saker som kommer från facket.

Det handlar ju inte bara om vad facket gör/kan göra för dig, det handlar ju faktiskt om alla. Det är en av de fina sakerna med facket, dock, om alla skulle tänka som du skulle det inte finnas något fack, någon motpol till arbetsgivaren som då kan härja fritt.

2012-02-23 @ 10:19:35
URL: http://fopom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0